چندی پیش ساخت «تالار شهر» با ظاهر ساختمان بلدیه در این مکان، بهصورت پیشنهاد مطرح شده و هماکنون کار ساخت آن نیز آغاز شدهاست. اما حل مشکل ترافیکی و ایجاد بنایی شاخص در ضلع شمالی آن محل بحث و گفتوگو است. شورای شهر تهران نیز بهصورت جدی در حال بررسی طرحهای گوناگون میدان است و قصد دارد طرحی نو در این میدان قدیمی دراندازد.
- میدانی با ۳ دوره تاریخی
زمانی میدان امام خمینی به نام میدان توپخانه یا میدان سپه شهرت داشت و مرکزیترین میدان شهر بود که در زمینی مستطیل شکل، به دستور امیرکبیر در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شد. از همان زمان هم میدان، محل رفتوآمد مردم و تجمعهای اعتراضی بود و وقایع تاریخی بیشماری را شاهد بوده است؛ میدانی که ۳دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم را بهخود دیده و ساختمانهای تاریخی مانند نظمیه، بانک شاهی ایران، بلدیه، تلگرافخانه، اداره عبور و مرور و... در اطراف آن قرار داشت. ساختمانهایی که بخشی از آنها امروز تخریب شدهاند. هر چند هنوز میدان در کنار مکانهای تاریخی شهر مانند لاله زار و میدان مشق قرار دارد اما کمتر نشانی از روزگار گذشته بهخود دارد. دستکم این میدان یکی از میدانهایی است که با وجود سابقه تاریخی بلندبالا تغییرات زیادی بهخود دیده و هویت از دست رفتهاش این روزها مورد بحث و نقد و نظر است.
- ساختمان نیمه کاره بلدیه بعد از ۲ دهه
به اعتبار پشتوانه تاریخی میدان امام خمینی، از دهه ۷۰در مدیریت شهری، مطالعاتی برای بازگرداندن هویت تاریخی به میدان شروع شد. در دهه ۹۰مدیریت شهری طرح ساماندهی میدان را به تصویب رساند. اجرای طرح را شرکت مهندسان مشاور آمود بر عهده گرفت، اما تنها نتیجه ملموس این ساماندهی، گود بزرگی در شمال خیابان است که در محل ساختمان بلدیه ایجاد شده و قرار است خانه شهر یا همان بلدیه تهران بهعنوان نخستین پروژه طرح به همان شکل قبلی ساخته شود؛ ساختمانی در مساحت حدود ۴۵۰۰مترمربع، در ۲ طبقه مثبت و ۲طبقه منفی، ولی اکنون به جای ساختمان، فونداسیون طبقه اول بلدیه بهصورت نیمهکاره دیده میشود. ایجاد ساختمان خاطره انگیز بلدیه تهران میتواند فضایی برای پلازاهای شهری بهوجود بیاورد. در طرح ساماندهی میدان، برنامهریزی شده که گره ترافیکی باز شود. مغازهها و فروشگاههای طول مسیر، با المانهایی که منظر خاصی دارند به کاربریهای سبک تبدیل شوند و فضای میدان و خیابان به عرصه پیاده بدل شود تا گردشگران را به سمت خود جذب کند و حرکت سواره با تأکید بر خطوط تردد همگانی بهویژه مترو، همراه با شبکه مجهز اتفاق بیفتد. اینجا ولی هنوز خودروها حکومت دارند و ترافیک، خط قرمز پلازای شهری است.
- بررسی سناریوهای مختلف
محمد علیخانی، عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران
اکنون طرح مطالعاتی میدان امام خمینی انجام شده و احداث ساختمان بلدیه در کمیسیون ماده ۵به تصویب رسیده، پیمانکار پروژه هم مشخص است. بخشی از کار هم انجام شده و درساختمان بلدیه سقف طبقه اول را زدهاند. برای اجرا نیز در سال ۹۸اعتبار دیده شده است، ولی تنها اشکالی که وجود دارد اجرای کند پروژه، آن هم بهخاطر مشکلات مالی است.
در این زمینه معاونت عمران وشهرسازی گزارشی ارائه داده است و برای تامین بودجه از منابع غیرنقد تلاش میشود. شورا هم در این زمینه کمک میکند. هر چند تعداد کمی از اعضای شورا با این پروژه مخالفت دارند، ولی در اصل پروژه مخالفتی نیست. قرار است تغییرات و بازنگریهایی انجام و طرح تکمیل شود. سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که در حال بررسی است.
- طرحهای رها شده کاهش ترافیک
فریدون دژدار، کارشناس ترافیک
برای کاهش بار ترافیکی خیابان امام خمینی حدود ۲دهه قبل ۳ طرح عمده ارائه شد. ۱- از دهانه خیابان امیرکبیر نرسیده به خیابان خیام، یک زیر گذر طراحی شد که دو نوار عبوری رفت و برگشت به عرض حدود ۱۶متر داشت و از زیر میدان امام خمینی عبور میکرد؛ طوری که دو طرف میدان را به هم متصل میکرد. ۲- قرار بود از خیابان امام خمینی تا میدان حر وسیله حملونقل عمومی ایجاد و دو طرف خیابان آزاد شود. ۳- اصلاح خیابان خمینی و خیابانهای اطراف آن ازجمله لالهزار، باغ همایون و ناصر خسرو طراحی شد؛ طوری که وسط خیابان محل عبور خودرو باشد و خیابان اطراف مانند لاله زار، باغ همایون و ناصر خسرو نیز به عابر پیاده اختصاص یابد. بخشی از فاز اول طرح کاهش ترافیکی اجرا شد ولی سایر طرحهای کاهش ترافیکی بهصورت نیمه کاره تا امروز رها شده است.
نظر شما